Jak zainstalować Google Analytics za pomocą GTM

Chcesz poznać dane demograficzne użytkowników i dowiedzieć się, które strony Twojej witryny są najpopularniejsze? Koniecznie zainstaluj Google Analytics GA4 lub przeprowadź upgrade starszej wersji Google Analytics – Universal Analytics. Jak zainstalować i przetestować Tagi śledzenia za pomocą GA4 i Menedżera Tagów Google? Odpowiedzi na te pytania w tym wpisie.

Jak wygląda proces instalacji Google Analytics GA 4 za pomocą Google Tag Manager?

  • Utwórz nową usługę GA4
  • Utwórz strumień danych
  • Skopiuj identyfikator pomiaru
  • Utwórz tag konfiguracji Google Analytics 4
  • Wklej identyfikator pomiaru i ustaw uruchamianie tagu na wszystkich stronach
  • Umieść tagi śledzenia na Twoich stronach
  • Wyświetl podgląd / przetestuj nowy tag
  • Opublikuj zmiany w Menedżerze tagów Google

Jak widać, wszystko jest dość proste. Więc zaczynamy.

Ważne! Jeśli obecnie używasz starszej wersji Google Analytics

Jeśli korzystasz już z Universal Analytics (starszej wersji GA) w swojej witrynie? Czy powinieneś całkowicie go porzucić i zastąpić go Google Analytics 4? Czy powinieneś używać ich obu? Krótko mówiąc, jeśli czytasz ten post na początku 2021 roku, istnieje prawdopodobieństwo, że Google Analytics 4 nie jest wystarczająco dojrzały, aby można go było używać jako samodzielnej platformy śledzenia sieci. Dlatego należy używać obu narzędzi (UA i GA4) jednocześnie. Ale jeśli będziesz czytać ten wpis na blogu pod koniec 2021 roku lub w przyszłości, prawdopodobnie wystarczy, aby całkowicie przejść na Google Analytics 4.

Jak zainstalować Google Analytics 4

  1. Utwórz nową usługę GA4

Jeśli chcesz utworzyć nową usługę Google Analytics 4 (i nie używasz opcji  „Uaktualnij do GA4″ ), przejdź do sekcji Administracja w interfejsie Google Analytics (klikając opcję Administrator w lewym dolnym rogu), a następnie ( w sekcji Usługa ) kliknij opcję  Utwórz usługę.

Jak zainstalować Google Analytics
Jak zainstalować Google Analytics

Następnie wprowadź nazwę swojej usługi. Może to być nazwa Twojej witryny internetowej, firmy, marki itp. Wybierz kraj swojej firmy, strefę czasową raportowania i główną walutę, w której działa Twoja firma.

Tworzenie usługi Google Analytics
Tworzenie usługi Google Analytics

Następnie naciśnij  Dalej , odpowiedz na kilka pytań, kliknij Utwórz. Następnym krokiem jest skonfigurowanie pierwszego strumienia danych. Jest to źródło danych, z którego zdarzenia będą przesyłane do Twojej usługi Google Analytics 4. W jednej usłudze można mieć wiele źródeł danych. Na przykład 3 usługi internetowe, 1 dla aplikacji na Androida i 1 dla aplikacji na iOS.

2. Utwórz strumień danych z sieci

Konfiguracja strumienia danych z sieci
Konfiguracja strumienia danych z sieci

Następnie wprowadź adres URL swojej witryny internetowej (na przykład https://www.barkamauretania.pl). Zauważ, że protokół (https ) jest już wybrany. Następnie wprowadź nazwę swojej witryny. Tworząc strumień danych sieciowych w Google Analytics 4, masz możliwość włączenia / wyłączenia zaawansowanego pomiaru. Ma on na celu pomóc marketerom uzyskać jak najwięcej zdarzeń w raportach bez konieczności współpracy z programistami lub konfigurowania ich w Google Tag Manager.

URL strumienia danych
URL strumienia danych sieciowych

Domyślnie funkcja pomiaru zaawansowanego jest włączona i automatycznie śledzi następujące zdarzenia:

  • Wyświetlenia strony
  • Przewinięcia
  • Kliknięcia wychodzące
  • Wyszukiwanie w witrynie
  • Interreakcje z filmem
  • Pobierania pliku

3. Utwórz strumień danych z sieci

Jeśli chcesz, możesz indywidualnie wyłączać / włączać zdarzenia. Możesz to zrobić, klikając ikonę koła zębatego w sekcji  Rozszerzone pomiary,  a następnie klikając przyciski przełączające. Kiedy będziesz gotowy, naciśnij przycisk Utwórz strumień .

URL strumienia danych
URL strumienia danych

4. Skopiuj identyfikator pomiaru

Podczas tworzenia strumienia danych z sieci zobaczysz identyfikator pomiaru. W prawym górnym rogu zobaczysz identyfikator śledzenia swojej nowej usługi. Skopiuj go. Będzie potrzebny w Menedżerze tagów Google. Nawiasem mówiąc, jeśli kiedykolwiek zgubisz się w interfejsie GA4 i będziesz musiał ponownie odwiedzić tę stronę, przejdź do  Administrator > Strumienie danych >  wybierz ostatnio utworzony strumień, a następnie powrócisz do tego samego okna, które wyświetliłem w powyższym zrzucie ekranu.

5. Wklej identyfikator pomiaru i ustaw uruchamianie tagu na wszystkich stronach

Przejdź do kontenera Menedżera tagów Google > Tagi > Nowy i wybierz konfigurację GA4.

Google GTM
Google GTM
Wybór typu tagu
Wybór typu tagu

W polu Identyfikator pomiaru wprowadź identyfikator skopiowany w interfejsie GA4. Zaznacz – „Wyślij wyświetlenie strony po załadowaniu tej konfiguracji”, jeśli chcesz automatycznie śledzić odsłony.

Konfiguracja Tagu w GTM
Konfiguracja Tagu w GTM

Z reguły działa to jak należy, ale w niektórych sytuacjach, np. w aplikacjach jednostronicowych, bardziej zalecane jest wyłączenie pola wyboru „Wyślij zdarzenie wyświetlenia strony po załadowaniu tej konfiguracji” – i utworzenie tylko samodzielnego tagu konfiguracyjnego. 

W sekcji Reguły wybierz „All Pagee – Wyświetlenie strony”,  a następnie nazwij tag, np.  GA4 – Wyświetlenia strony.

Konfiguracja reguł tagu
Konfiguracja reguł tagu

5. Umieść tagi śledzenia na Twoich stronach

Ponownie uruchom w Google Analytics: Administracja > Strumienie danych > Global site tag

Strumienie danych
Strumienie danych

Wklej kod z „Global Site Tag” na swojej stronie

Instalacja Global site Tag
Instalacja Global site Tag
Global site tag
Global site tag

Następnie uruchom Menadżera tagów > Wszystkie konta > „wybierz utworzony kontener” > administracja > Zainstaluj Menedżera tagów Google

  • Wklej tagi Menedżera na Twojej stronie
Zainstaluj Menedżera tagów Google
Zainstaluj Menedżera tagów Google

6. Testowanie Tagów za pomocą DebugView w Google Analytics 4

Włącz tryb podglądu,  aby przetestować zmiany.

Tryb podglądu tagu
Tryb podglądu tagu
Uruchomienie trybu podglądu Tagu
Uruchomienie trybu podglądu Tagu

Po włączeniu trybu podglądu wśród uruchomionych tagów powinien pojawić się nowy tag GA4.

Połączenie tagu z konsolą testowania
Połączenie tagu z konsolą testowania
Testowanie tagu GTM
Testowanie tagu GTM

Po skonfigurowaniu zdarzeń musimy je przetestować. Podstawowym narzędziem stworzonym do debugowania danych GA4 jest funkcja DebugView . Możemy ją znaleźć w lewym dolnym rogu interfejsu GA4.

Funkcja DebugView GA4
Funkcja DebugView GA4

W chwili włączenia funkcji DebugView nie zobaczysz jeszcze żadnych danych. Dzieje się tak dlatego, ponieważ dane będą widoczne dopiero wtedy, gdy będzie włączony tryb debugowania w GA4. Tryb podglądu i debugowania to oddzielne procesy w Google GTM.

Aby włączyć tryb debugowania w GA4, masz kilka opcji:

  • Włącz rozszerzenie GA debugger do Chrome
Google Tag Assistant
Google Tag Assistant

ad1. W przypadku pierwszej opcji zainstaluj rozszerzenie, a następnie kliknij w jego ikonę (aby wyświetlić ON ). Od tego momentu zaczniesz widzieć swoje zdarzenia przychodzące do DebugView.

  • Wyślij parametr debug_mode wraz ze zdarzeniem
Testowanie tagu Debug Mode
Testowanie tagu Debug Mode

ad2. Inną opcją jest wysłanie parametru debug_mode z każdym zdarzeniem, które chcesz zobaczyć w DebugView . W Menedżerze tagów Google możesz to zrobić, edytując tag konfiguracji GA4 i dodając następujące pole: debug_mode. Jeśli  parametr debug_mode  ma wartość true, zdarzenie będzie widoczne w DebugView , włączenie trybu podglądu GTM automatycznie ustawia tryb debug_mode na wartość true, dzięki czemu dane zaczną się pojawiać w GA4 DebugView. Kiedy zaczniesz widzieć dane w DebugView, możesz kliknąć każde pojedyncze zdarzenie, a następnie zostanie wyświetlona lista parametrów. Kliknij wybrany parametr, aby zobaczyć wartość otrzymaną przez GA4.

  • Włącz tryb podglądu Menedżera tagów Google na stronie, którą debugujesz
Debugowanie strony w GA4
Debugowanie strony w GA4

7. Opublikuj zmiany w Menedżerze tagów Google

Po przetestowaniu i upewnieniu się, że dane napływają i wyświetlają się, prześlij zmiany w kontenerze GTM. Możesz to zrobić, klikając przycisk „Prześlij” w prawym górnym rogu, a następnie wykonaj wszystkie pozostałe kroki wymagane przez interfejs.

Prześlij do Menedżera Tagów
Prześlij do Menedżera Tagów

8. Raport Google Analytics 4 w czasie rzeczywistym

Po wykonaniu powyższych czynności, nowe dane pojawią się w raporcie czasu rzeczywistego. Na lewym pasku bocznym interfejsu Google Analytics 4 przejdź do Czas rzeczywisty. Tutaj zobaczysz dane napływające do raportów. W przeciwieństwie do poprzedniej wersji (Universal Analytics), nowy raport wyświetla bardziej szczegółowe dane. Jest tam mapka, kilka kart źródeł ruchu, najpopularniejszymi zdarzeniami, liczbą użytkowników w ciągu ostatnich 30 minut. Można tez zobaczyć pojedynczą migawkę wybranego użytkownika.

Podgląd czas rzeczywisty
Podgląd czas rzeczywisty

Następnie zobaczysz strumień wszystkich zdarzeń tego konkretnego użytkownika, możesz kliknąć je (tak jak w DebugView ), aby zobaczyć bardziej szczegółowe dane.

Podgląd użytkownika w czasie rzeczywistym GA4
Podgląd użytkownika w czasie rzeczywistym GA4

Aby wyjść z widoku, po prostu naciśnij przycisk  Zamknij podsumowanie  w prawym górnym rogu.

Co dalej? Potrzebujesz więcej danych?

Po zainstalowaniu podstawowego śledzenia Google Analytics 4 kolejnym krokiem będzie przemyślenie innych zdarzeń, które warto zmierzyć. Aby Ci w tym pomóc, opublikowałem dogłębny post na blogu o tym, jak śledzić zdarzenia za pomocą Google Analytics 4 za pomocą Google Tag Manager,  który zawiera również samouczek wideo

Pytania:

Oto kilka dodatkowych odpowiedzi na pytania, które mogą cię zainteresować.

Jeśli mam już zainstalowany Universal Analytics w swojej witrynie?  – ​​możesz używać obu wersji GA w tym samym czasie. Na dłuższą metę zalecane będzie pozostawienie tylko Google Analytics 4 (ale to zalecenie będzie uzasadnione prawdopodobnie dopiero pod koniec 2021 roku).

Co się stanie, jeśli mam już kod śledzenia Google Analytics 4 zakodowany na stałe w kodzie źródłowym witryny . Polecam usunąć zakodowany na stałe kod śledzenia z Twojej witryny i wdrożyć Google Analytics 4 za pośrednictwem Google Tag Manager. 

Jeśli mam już zaimplementowane Universal Analytics w Menedżerze tagów Google, czy powinienem utworzyć nowy kontener GTM dla Google Analytics 4? Nie musisz tworzyć nowego kontenera GTM. Możesz użyć swojego istniejącego kontenera Menedżera tagów także dla nowej wersji GA.

Podsumowanie: Jak zainstalować Google Analytics 4

Google Analytics i GTM jest elastyczny i bardzo pomocny przy wdrażaniu strategii marketingowej na stronach internetowych. Myślę że przedstawiony sposób jest dla Ciebie zrozumiały i dość jasno opisany, jeśli masz pytania lub sugestie pisz śmiało w komentarzach.

Dodatkowe linki:

1 komentarz do wpisu “Jak zainstalować Google Analytics za pomocą GTM”

Dodaj komentarz